Fysiotherapie bespaart honderden miljoenen aan zorgkosten

miljoenen aan zorgkosten

Eerder dit jaar schreven we al dat de effectiviteit van fysiotherapie voor vele aandoeningen wetenschappelijk onderbouwd wordt. Nu is tevens aangetoond dat fysiotherapie kan helpen om honderden miljoenen aan zorgkosten te besparen. Dit blijkt uit recent onderzoek van gezondheidseconomisch adviesbureau Equalis.

Onderzoek Equalis

In het rapport ‘Substitutiepotentieel van uitgebreidere inzet fysio- en oefentherapie’ tonen de onderzoekers van Equalis aan hoeveel er dankzij de inzet van fysio bespaard kan worden op dure zorg in de tweede lijn. Er werden voor het onderzoek vijf aandoeningen geselecteerd: artrose van de knie, claudicatio intermittens, de ziekte van Parkinson, hartfalen en chronische nekpijn. De besparing voor deze vijf aandoeningen, zo blijkt uit het rapport, kan oplopen tot wel 71 miljoen euro.

Fysiotherapie bespaart miljoenen aan zorgkosten

“Dit rapport toont aan dat fysio- en oefentherapie voor patiënten met COPD, Parkinson en hartproblemen enorme bedragen bespaart omdat ze dan niet in het ziekenhuis terecht komen,” schreef Guido van Woerkom, voorzitter van het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF). “Dat geldt ook voor patiënten met letsel aan de voorste kruisband van de knie en meniscusproblemen. Fysiotherapie kan in die gevallen een veel duurdere operatie voorkomen.” Wat volgens van Woerkom minstens zo belangrijk is, is het feit dat fysiotherapie met hetzelfde eindresultaat vele malen minder belastend is voor een patiënt dan een operatie.

Tot slot

Aangezien er voor dit onderzoek naar slechts vijf aandoeningen werd gekeken, mag men ervan uit  gaan dat de totale besparing vele malen hoger ligt. Fysiotherapie bespaart miljoenen aan zorgkosten. Wat ons betreft alleen maar meer reden om meer fysio vanuit de basisverzekering te vergoeden!