Claudicationet

Claudicatio intermittens is een uiting van Perifeer Arterieel Vaatlijden (PAV) en wordt veroorzaakt door slagaderverkalking in de benen. Slagaderverkalking komt bij ieder mens voor; het is een onderdeel van het ouderdomsproces. Volgens schatting heeft 1 op de 5 volwassenen last van deze aandoening. De bloedvaten worden door de jaren heen minder elastisch en stug en dik. De binnenkant van de slagader raakt beschadigd door het afzetten van vetten (cholesterol) en kalk, wat door het bloed vervoerd wordt. Hierdoor worden de bloedvaten steeds nauwer. Uiteindelijk kan er een flinke vernauwing ontstaan, een zogenaamde stenose. Bij inspanning, zoals bijvoorbeeld lopen, ontstaat hierdoor een pijnlijke kramp of een doof gevoel in de benen. De term etalagebenen slaat op het feit dat mensen met claudicatio intermittens vaak stil moeten staan, vanwege pijn bij het lopen. Voor een etalage in een winkelstraat kan het stilstaan goed gecamoufleerd worden. Bij het stilstaan verdwijnt dit gevoel. Het is belangrijk dat u toch blijft bewegen. Dit lijkt tegenstrijdig maar uit onderzoek blijkt dat door het volgen van een looptrainingsprogramma goede resultaten te bereiken zijn. Belastende vaatoperaties of ingrepen (dotterbehandeling) kunnen op deze manier worden voorkomen.
De behandeling van etalagebenen, (gesuperviseerde) looptraining, is gericht op:

• Het vertragen van de verdere ontwikkeling van slagaderverkalking.
  • Het vergroten van de pijnvrije loopafstand en verbeteren van uw looppatroon.
  • Ook het verbeteren van uw conditie, spierfunctie en het stimuleren van een actieve leefstijl zijn onderdeel van het trainingsprogramma.
  • Informatie en adviezen en leren omgaan met uw klachten.

Wij zijn aangesloten bij het landelijke Claudicatio netwerk.