Medical Taping

Het Medical Taping Concept is afkomstig uit Japan. Hier gaan ze er vanuit dat spieren behalve voor het mogelijk maken van beweging ook van groot belang zijn voor de bloed- en lymfecirculatie. Als spieren niet goed functioneren kunnen er dus veel verschillende klachten ontstaan.

De tape waarmee gewerkt wordt is een elastische tape die waterresistent is. De lijmlaag die gebruikt is voor de tape is anti-allergisch; mensen die allergisch zijn voor pleisters kunnen hierdoor met deze tape wel behandeld worden. De lijmlaag is in een speciaal patroon aangebracht zodat het materiaal goed ventileert. Hierdoor wordt de tape goed verdragen, zelfs bij langdurige toepassing. De tape kan ongeveer een week blijven zitten. Bij het plaatsen van de tape wordt een dusdanige houding aangenomen zodat de huid in het te behandelen gebied op spanning komt te staan. Nu wordt de tape op de huid geplakt. Wanneer er nu weer een neutrale houding wordt aangenomen en de huid dus niet meer op spanning staat, zorgt de elasticiteit van de tape ervoor dat de huid iets wordt opgetild. Er ontstaan welvingen, die “convolutions” worden genoemd. Op deze manier ontstaat er meer ruimte in het onderhuids bindweefsel, waar veel bloedvaatjes, lymfevaatjes en receptoren die het zenuwstelsel beïnvloeden liggen. Door de liftende werking van de tape ontstaat er drukvermindering, waardoor de bloedcirculatie en lymfeafvoer worden bevorderd. De druk op de pijnreceptoren neemt af, de ervaren pijn vermindert. Met de tape kunnen verschillende weefsels binnen het menselijk lichaam beïnvloed worden. Voor elk weefsel wordt een andere techniek gebruikt. Hierbij wordt de tape op een dusdanige manier geplakt dat er een effect ontstaat op het houdings- en bewegingsapparaat. Binnen het orthopedisch tapen kan onderscheid gemaakt worden tussen spiertechnieken, bandtechnieken en aanvullende technieken zoals technieken voor pijnpunten en littekens. Zo kan met het tapen de spierspanning in een spier verminderd worden, zodat de spier weer soepel wordt en minder pijn geeft. De stabiliteit van een gewricht kan bevorderd worden door het gewricht op een bepaalde manier te tapen. Dit wordt bijvoorbeeld gedaan bij mensen die gescheurde enkelbanden hebben of een instabiele knie. De tape heeft tevens een zeer positief effect bij kneuzingen en bloeduitstortingen. Deze herstellen veel sneller door de toegenomen bloeddoorstroming en lymfeafvoer. Bij littekens die vastzitten kan de tape toegepast worden om de littekens losser te krijgen