Krijg ik fysiotherapie in 2024 vergoed?

fysiotherapie in 2024

Zorgverzekeringen veranderen elk jaar, dus ook in 2024. Wil je weten of je fysiotherapie in 2024 vergoed krijgt? Hieronder lees je wat je moet weten.

Krijg ik fysiotherapie in 2024 vergoed?

Fysiotherapie in 2024 wordt alleen in specifieke situaties vanuit de basisverzekering vergoed. Dit geldt met name voor chronische aandoeningen zoals MS of bepaalde spierziekten. In de chronische lijst van de Rijksoverheid staat welke aandoeningen aan het bewegingsapparaat een vergoeding krijgen vanuit het basispakket. Voor aandoeningen zoals reuma, artrose, of andere niet-genoteerde aandoeningen op de lijst, wordt er voor fysiotherapie in 2014 geen vergoeding verstrekt vanuit de basiszorgverzekering.

Om bij deze aandoeningen vergoedingen te ontvangen voor je behandelingen, heb je dus een aanvullende zorgverzekering nodig. Stel jezelf de volgende vragen:

Hoeveel fysiotherapie behandelingen verwacht je nodig te hebben?

Controleer bij een aanvullende verzekering voor fysiotherapie in 2024 hoeveel behandelingen je pakket vergoedt. Dit kan variëren tussen fysiotherapie, manuele therapie of oefentherapie. Voor chronische patiënten of patiënten met een heup-, knie- of schouderprotheseoperatie wordt aanbevolen om een aanvullende verzekering te zoeken die minimaal 20 behandelingen vergoedt. Vergoedingen binnen aanvullende zorgverzekeringen variëren van 3, 6, 9, 12, 20 tot een volledige vergoeding van alle behandelingen (bij ONVZ en VvAA), afhankelijk van de zorgverzekeraar en het pakket.

Wil je zelf een fysiotherapeut kunnen kiezen?

De mogelijkheid om zelf je fysiotherapeut te kiezen is niet altijd vanzelfsprekend. Er zijn twee hoofdsoorten zorgverzekeringen: naturapolissen en restitutiepolissen. Bij een restitutiepolis kies je zelf naar welke arts, therapeut, of ziekenhuis je gaat, waarbij de kosten volledig worden vergoed. Bij een naturapolis maakt de verzekeraar afspraken met specifieke zorgverleners, en krijg je alleen volledige vergoeding bij deze zorgverleners. Ga je naar een andere arts of een ander ziekenhuis, dan vergoedt de verzekeraar vaak maar 50% tot 80%.

Heeft de fysiotherapeut van je keuze een contact met jouw zorgverzekeraar?

Controleer of je gekozen fysiotherapeut een contract heeft met je zorgverzekeraar en of er eventueel een co-pay betaald moet worden.

Tot slot

Je kunt nog tot 31 december 2024 overstappen. Als je twijfelt, bedenk dan dat de kosten voor meerdere behandeling door een fysiotherapeut snel kunnen oplopen. Kies voor een goede aanvullende zorgverzekering die precies aansluit bij het aantal benodigde behandelingen om onnodig hoge kosten te voorkomen.