In 2021 fysiotherapie nodig? Dit moet je weten

In 2021 fysiotherapie

Verwacht je in 2021 fysiotherapie nodig te hebben? Dan is het goed om te weten wat er wel en niet wordt vergoed door je verzekering. Hieronder geven we antwoord op een aantal veelgestelde vragen over fysiotherapie en vergoedingen in 2021.

Mijn kind heeft in 2021 fysiotherapie nodig. Wordt dit vergoed door de zorgverzekering?

Voor kinderen tot achttien jaar worden 9 fysiotherapiebehandelingen vergoed vanuit de basisverzekering. Volgens vergelijkings- en adviesplatform Independer kunnen daar in overleg met de zorgverzekeraar mogelijk nog 9 aanvullende behandelingen aan worden toegevoegd.

Hoe zit het met de vergoeding voor fysiotherapie bij chronische aandoeningen?

Als je ouder bent dan 18 jaar en een chronische aandoening hebt, wordt fysiotherapie vanaf de 21ebehandeling vergoed vanuit de basisverzekering. Je betaalt dan wel eerst het verplicht eigen risico. De lijst met chronische aandoeningen die in 2021 in aanmerking komen voor deze regeling is hier te vinden. Als je voor het bekostigen van de eerste 20 behandelingen geen aanvullende verzekering hebt, moet je deze zelf betalen.

Ik heb een aanvullende verzekering voor fysiotherapie. Hoeveel behandelingen worden er vergoed?

Dat is afhankelijk van bij welke zorgverzekeraar je zit. Bij sommige verzekeraars krijg je een bepaald aantal fysiotherapie behandelingen vergoed – deze kunnen uiteenlopen van 6 tot 52 behandelingen. Bij andere verzekeraars wordt er een specifiek bedrag vergoed.

Heb ik een verwijzing naar de fysiotherapeut nodig?

Veel mensen worden door hun huisarts doorverwezen naar de fysiotherapeut, maar dit is niet noodzakelijk. Je kunt ook zonder verwijzing contact opnemen met een fysiotherapeut en een intakegesprek inplannen.

Ik heb corona gehad, wordt de herstelzorg vergoed?

Sinds dit jaar wordt paramedische herstelzorg na COVID-19 vergoed door de basisverzekering. Als je na corona fysio nodig hebt, kun je tot maximaal 50 behandelingen vergoed krijgen.

Kijk op de Vergoedingen pagina voor meer informatie en onze actuele tarieven.