Uit een onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), getiteld ‘Belevingen 2018’, blijkt dat Nederlanders over het algemeen best tevreden zijn over hun zorgverleners. Huisartsen, psychologen, psychiaters en psychotherapeuten kregen een gemiddeld beoordelingscijfer van 7,8. Tandartsen werden beoordeeld met een 8,0 gemiddeld. Fysiotherapeuten scoorden van alle zorgverleners het best met een gemiddelde beoordeling van een 8,1.
Nederlanders tevreden over fysiotherapeut
In de onderstaande grafiek van het CBS is te zien welke gemiddelde beoordelingen de deelnemers van het onderzoek hun verschillende zorgverleners gaven:
Fysio voor 3 op de 10 volwassenen
Uit het onderzoek bleek dat 7 op de 10 deelnemers van 18 jaar of ouder in de laatste 12 maanden tenminste één keer hun huisarts had bezocht. In diezelfde periode waren 8 op de 10 mensen naar de tandarts geweest. 3 op de 10 mensen had een bezoek gebracht aan de fysiotherapeut of oefentherapeut. Een bezoek aan de psycholoog, psychiater of psychotherapeut blijkt minder vaak voor te komen; slechts 1 op de 10 respondenten maakte hier gebruik van.
Slechts 3% niet tevreden over fysiotherapeut
Slechts 3% van de respondenten gaf hun fysiotherapeut een rapportcijfer van een 5 of lager. De meest genoemde redenen voor die onvoldoendes waren dat de fysiotherapie behandelingen te weinig of geen resultaten opleverden, dat de behandelingen te lang duurden, of dat de behandelingen niet (voldoende) op hen af waren gestemd. Desondanks gaven de meeste mensen hun fysiotherapeut de beste beoordeling van alle zorgverleners waar zij gebruik van maakten. Tandartsen scoorden hetzelfde percentage onvoldoendes als de fysiotherapeuten; de meest genoemde redenen hiervoor waren dat mensen niet tevreden waren over de behandelingen of de resultaten daarvan. 5% gaf de huisarts een onvoldoende. De redenen: de huisarts toonde weinig empathie toonde, luisterde niet goed of nam de patiënt niet serieus. Psychologen, psychiaters en psychotherapeuten met 8% kregen de meeste onvoldoendes. Dit was voornamelijk omdat de klachten van de patienten niet werden verholpen of omdat de zorgverlener te weinig expertise bleek te hebben.